@article{oai:kutarr.kochi-tech.ac.jp:00001464, author = {長﨑, 政浩}, issue = {1}, journal = {高知工科大学紀要}, month = {Jul}, note = {米国の国語教育で実施されてきたリーディング・ワークショップは、学習者をより良い読み手に育てることに効果をあげている。この手法を外国語教育に導入した場合、同様の成果をあげることができるのか。日本の高等学校で英語の授業に、リーディング・ワークショップの手法を導入し、その効果を検証した。英語を読む量が増え、読む力に一定の向上が見られたが、リーディング・ワークショップのもつ特長が実現されたかどうかの検証が、課題として残された。, A reading workshop has gained popularity among L1 language teachers chiefly in US. This approach is said to help students to develop into effective and lifelong readers. This study examines the applicability of the reading workshop to the EFL reading classrooms. The classroom study was implemented in a Japanese senior high school. The results indicate that the students read more books, and that their reading speed increased significantly. However, some advantages of reading workshop approach remain to be examined.}, pages = {143--151}, title = {外国語教育におけるReading Workshop導入の試み}, volume = {7}, year = {2010} }