WEKO3
アイテム
再文脈化としての概念変化 -ヴィゴツキー理論の観点から-
http://hdl.handle.net/10173/786
http://hdl.handle.net/10173/7860fb5deee-8655-4b37-aa3a-1b3509891628
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
JPR_54_3_342.pdf (1.1 MB)
|
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-02-15 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 再文脈化としての概念変化 -ヴィゴツキー理論の観点から- | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 分かったつもり | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 素朴概念 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 発達の最近接領域 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 再文脈化 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 再声化介入法 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | partial understanding | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | naïve concept | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | zone of proximal development | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | recontextualization | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | educational intervention based on revoicing | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
著者 |
田島, 充士
× 田島, 充士 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In the present study, the structure of “conceptual change” was investigated from the perspective of Vygotsky's theory. This study refers to the rote learning of scientific concepts that enables learners to use such concepts in only one context as “partial understanding” and refers to the ability to generalize the application of such concepts beyond those contexts as “recontextualization” (van Oers,1998). According to Vygotsky's theory, recontextualization involves the ability to connect knowledge, nurtured in different contexts, during dialogic interactions. To promote the use of conceptual change in terms of recontextualization, we examined the effect of educational support based on “revoicing” (O'Connor & Michaels, 1996) on facilitating productive discussions among learners. The possibility of using interventions based on revoicing for diverse educational purposes including social skills training is also discussed. | |||||
書誌情報 |
心理学評論 巻 54, 号 3, p. 342-357, 発行日 2011 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 0386-1058 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00123664 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | © 心理学評論刊行会 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Conceptual change as recontextualization : On the theory of Vygotsky | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 心理学評論刊行会 |