ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文

科学的概念と日常経験知間の矛盾を解消するための対話を通した概念理解の検討

http://hdl.handle.net/10173/605
http://hdl.handle.net/10173/605
fc72898b-d0b9-4c4f-8206-85ffbc946193
名前 / ファイル ライセンス アクション
JJEP_54_1_12.pdf JJEP_54_1_12.pdf (1.4 MB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2010-12-24
タイトル
タイトル 科学的概念と日常経験知間の矛盾を解消するための対話を通した概念理解の検討
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 対話
キーワード
主題Scheme Other
主題 トランザクション対話
キーワード
主題Scheme Other
主題 科学的概念
キーワード
主題Scheme Other
主題 素朴概念
キーワード
主題Scheme Other
主題 中学生
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者 田島, 充士

× 田島, 充士

田島, 充士

Search repository
茂呂, 雄二

× 茂呂, 雄二

茂呂, 雄二

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は日常経験知と矛盾する科学的概念を学習した中学生を対象に,両者の矛盾関係の解消を目指した説明を求める半構造化面接を実施し,この中で対立する日常経験知をどのように関連づけるのかという視点から,概念理解の実態を検討したものである。予備調査の質問紙で科学的概念を支持した被験者(科学群)に対しては日常経験知に基づいた情報を,また素朴概念を選択した被験者(素朴群)に対しては,科学的概念に基づいた情報を提示して,それぞれの矛盾を解消するよう求める対話に参加してもらった。その結果,矛盾を解消できた者(解消群)とできなかった者(不解消群)に分かれた。科学解消群では論理的な解釈によって両者の矛盾情報を統合するような説明を,科学不解消群では日常経験知を無視するような説明を,また素朴不解消群においては科学的概念と日常経験知を適用する文脈を分離させるような説明を行う傾向にあった。本研究ではこれらの傾向を,日常経験知の「調整」「圧殺」「すみわけ」と名づけ,バフチン理論の立場から「調整」を,学校教育において目指されるべき概念理解活動として位置づけた。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of the present study was to examine how junior high school students relate scientific concepts to their everyday experience, when the concepts and their experience conflict. In an interview, the Scientific Group (students who had supported a scientific concept) were asked to resolve the conflict between that and their everyday experience, and a Naive Group (who, because of their everyday experience, had supported a naive concept) were asked to resolve the conflict between that and the scientific concept. Participants in these dialogues, classified according to their method of resolving the task, fell into 3 groups: a scientific resolution group, a scientific non-resolution group, and a naive non-resolution group. Analysis of the interaction patterns based on transactive dialogues (Berkowitz & Gibbs, 1983) and of the contents of the discussions indicated that, in their dialogues, the scientific resolution group tended to integrate conflicting information, the scientific non-resolution group tended to ignore it, and the naive resolution group tended to separate the conflicting information from their own opinions. These tendencies during the dialogues were named "coordination," "suppression," and "segregation" of conflicting meaning. We believe that coordination should be an aim of education.
書誌情報 教育心理学研究

巻 54, 号 1, p. 12-24, 発行日 2006-03-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0021-5015
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00345837
権利
権利情報 日本教育心理学会
権利
権利情報 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
その他のタイトル
その他のタイトル Concept Understanding Through Dialogues : Dealing With the Conflict of Scientific Knowledge and Everyday Experience
出版者
出版者 日本教育心理学会
関係URI
識別子タイプ URI
関連識別子 http://ci.nii.ac.jp/naid/110004718734
関連名称 http://ci.nii.ac.jp/naid/110004718734
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:45:27.458227
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3